Türkiye İstatistik Kurumu,
6 Eylül 2016 günü işgücü maliyetleriyle ilgili verileri yayınladı. Verilerde
saatlik işgücü maliyetlerindeki değişimin sektörel bazda dağılımı var.
Söz konusu veriler yıllık
ve çeyrek dönemde saatlik işgücündeki değişimi bize analitik bir şekilde
gösteriyor. Bu veri maliyetlerdeki değişimi gösterdiğinden çok önemli. Firmalar
kendi maliyetleriyle bu oranları karşılaştırarak nispi olarak genel piyasaya
göre daha zayıflayıp zayıflamadıklarını, rekabet güçlerindeki değişimi
görebilirler.
YILLIK YÜZDE 20.5 ARTIŞ
Verilere göre; toplam
saatlik işgücü maliyet endeksi 2016 yılı ikinci çeyreğinde birinci çeyreğe göre
yüzde 2.1 yükselmiştir. Detaya baktığımızda sanayi sektöründe yüzde 3.3, inşaat
sektöründe yüzde 3.9 ve hizmet sektöründe yüzde 1.1 oranında artışlar söz
konusu.
Yıllık bazda baktığımızda
ise toplam artışın yüzde 20.5 olduğunu görüyoruz. Sektörel detaya bakarsak;
sanayi sektöründe yüzde 19.2,inşaat sektöründe yüzde 24.7 ve hizmet sektöründe
yüzde 21 maliyet artışları söz konusu.
İşgücü maliyetlerindeki
değişim, görüldüğü üzere enflasyonun çok üzerinde olduğu için bize göre olumlu
değil. Bu durum enflasyonu yukarı yönde itici bir faktör olarak karşımıza
çıkacaktır.
SAATLİK KAZANÇ ENDEKSİ
Burada önemli olan nokta
saatlik işgücü maliyet endeksinin artışının saatlik kazançtaki değişimin
üzerinde olmamasıdır. Aksi halde firma kârlılığı oransal olarak düşer.
Saatlik kazanç endeksine
baktığımızda toplam kazancın ilk çeyreğe göre yüzde 1.9 arttığını görüyoruz.
Sektörel bazda değişim çok farklı oranlarda. Sanayide yüzde 3.3, inşaatta yüzde
5.2 ve hizmet sektöründe yüzde 0.8 değişim olduğunu görüyoruz. Yıllık bazda
değişim ise toplam yüzde 20.5, sanayide yüzde 19.4, inşaatta yüzde 24.9 ve
hizmette yüzde 20.9 olarak gerçekleşmiştir.
Görüldüğü gibi
maliyetlerdeki artış kadar bir kazanç artışı gözlemliyoruz. Dolayısıyla nette
kârlılıkta pek de bir değişim yok. Aksine maliyetlerden kaynaklanan bir zorunlu
fiyat artışı görüyoruz. Bu zorunlu artış bize çok önemli mesajlar veriyor.
- Düşük kapasite kullanım oranının yanında
maliyetlerdeki artış kadar kazanç artışı fiyatlarda bir artışın talepte
kırılmaya yol açabildiği,
- Fiyata aşırı hassas piyasada, talep zayıflığı
nedeniyle maliyetlerdeki artışın dışında zam yapılamadığı
- Piyasada canlılık konusunda sıkıntılar
olabileceği anlamına geliyor.
Maliyetlerin üzerindeki
fiyat artışı talepte canlanmayı bize göstereceğinden geleceğe yönelik
beklentileri de kamçılayabilirdi. Ancak mevcut verilerden dolayı böyle bir
sonuca varamıyoruz.
Son sözümüz; böyle
ortamları fırsata çevirmek ciddi başarılar getirebilir. Sadece her birimin
gerçekten verimli çalışmasını sağlayın yeter. Satın almadan pazarlamaya kadar…
Hikmet Baydar/itohaber.com
0 yorum:
Yorum Gönder